3D Studio MAX (4.) - Jak vytvořit laser
Po delší době přidávám jeden tutoriál pro 3D Studio MAX. Tento se zabývá renderováním laserů. Když se to povede, je opravdu na co se dívat...
Zde uvádím jednoduchý tutoriál k vytvoření realistického laseru použitelného ve scénách. 3D Studio nabízí DIRECT LIGHT. Jde o prodlužující se souběžný svazek. Proto ho použijeme pro náš laser. Najdeme ho v CREATE v sekci LIGHTS a nastavíme ho přibližně podle obrázku:
![]() |
Nastavení Direct Light |
Laser je rozpoznatelný podle své typické barvy. Já jsem použil červenou (ale existují i jiné barvy). Nastavením vyššího MULTIPLIER získáme charakteristický záři. Laser i odrazy získají větší jas než normální světlo. Použijte následující nastavení:
![]() |
Nastavení intenzity Direct Light |
3D Studio používá světlo AMBIENT jako default, ale když přidáme jakékoliv jiné, defaultní světlo se automaticky vypne. Proto byste do scény měli přidat nějaká další světla tak, aby byl patrný alespoň základní obrys osvětleného oběktu. Jestli to neuděláte bude vidět jenom malá oblast osvětlená laserem:
![]() |
Teď vidíme typické světlo "zaměřovače", kdy ostřelovač vidí jediný červený bod na čele osoby, na kterou míří, ale my chceme, aby byl laser viditelný celý. Toho docílíme tak, že v menu RENDER v položce ENVIRONMENT stiskneme tlačítko ADD... a v nabídce vybereme VOLUME LIGHT. Toto světlo přiřadíme našemu laseru tak, že stiskneme PICK LIGHT a v kterémkoliv VIEWPORTU klikneme na náš DIRECT LIGHT:
![]() |
Přidání volumetrických světel |
Jako barvu vybereme červenou, DENSITY nastavíme na 13 a použijeme nastavení podle obrázku:
![]() |
Nastavení barvy volumetrického světla |
Teď je paprsek viditelný. Vypadá skvěle, ne? Ale je moc pravidelný, vypadá jako vytvořený počítačem:
![]() |
My ale chceme realistický, ve vzduchu je hodně prachu, nečistot a dýmu, a proto nesmíme dovolit aby byl takový laser pravidelný. Proto zaškrtneme v předchozíkm menu aji položku NOISE ON. Já jsem použil následující nastavení:
![]() |
Nastavení nepravidelného šumu |
Teď to vypadá o hodně lépe, nemyslíte?
![]() |
Nyní už máme celý laser hotový. A nejlepší věcí na tom je to, že laser není nějaký visuální trik. Můžete s ním zacházet jako se světlem: Prochází skrz průhledné materiály, zrcadlí se, láme se a můžeme s ním vytvářet úmyslné efekty:
![]() |
Laser procházející skrz skleněnou kouli |
Pokud se vám nedařilo, tak tady (8 kB) je k dispozici můj soubor.

Vyšlo 28.08.2001, v blogu: 0 1 2 3 4 5 6 7 8
Děkuji, že jste se rozhodl(a) přečíst tento článek. Budu rád i za komentář. Pokud Vás tento článek zaujal a rádi byste jej doporučili ostatním, podpořte mně prosím tím, že věnujete minutku svého času a uděláte mi reklamu na linkuj.cz, vybrali.sme.sk či jagg.cz. Přeji příjemné čtení
Poslední články
- Jak se dostat do BIOSů
- Delphi (6.) - Grafika a zvuky
- 3D Studio MAX (5.) - Přízemní mlha ve 3D Studiu MAX
- Delphi (5.) - Zajímavé zdrojáky 2.
- Photoshop Tutoriály (2.) - Temná hvězdná obloha
- OpenGL (2.) - Čtverec s texturou
- OpenGL (1.) - Čtverec s interpolací barvy
- 3D Studio MAX (4.) - Jak vytvořit laser
- Delphi (4.) - Zajímavé zdrojáky
- 3D Studio MAX (3.) - Tvorba 3D krajiny
- Delphi (3.) - Detekce typu procesoru, jeho frekvence a využití
- Delphi (2.) - Práce se soubory, *.ini soubory a registry
- Photoshop tutoriály (1.) - Ohnivé koule
- Delphi (1.) - Jak zobrazit startovací obrázek
- 3D Studio MAX (2.) - Jak na ohnivé explose